Asunnollasi on vain yksi ensi-ilta
näin maksimoit lipputulot

Milloin kävit viimeksi leffassa? Olipa se eilen tai kaksi vuotta sitten, saatat muistaa, miten popcornin tuoksu ilmassa istuit penkkiin ja asetit limun telineeseen. Samalla kankaalla pyöri trailereita tulevista elokuvista. Ehkä kiinnitit niihin huomiota kommentoiden leffaseuralle: “Vaikuttipa paskalta, en ikinä menis kattoo” tai “Ei saakeli toi on pakko nähdä”. Et vain muodostanut ensivaikutelmaa vaan myös merkittävän päätöksen trailerin perusteella.

Niin elokuvissa kuin asunnon myynnissäkin ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Kun asunto laitetaan myyntiin Oikotielle ja Etuoveen, on ilmoituksen laadulla ratkaiseva vaikutus siihen, minkä verran kotisi herättää ostajissa kiinnostusta. Ensivakutelma tehdään sillä hetkellä, kun potentiaalinen ostaja saa sähköpostiinsa asuntovahti-ilmoituksen tai löytää ilmoituksen jotain toista reittiä.

Näin luomme asunnollesi parhaan mahdollisen ensivaikutelman
    1. Tuotanto (hinnoittelu)

      Asunnollasi on vain yksi oikea hinta ja loppupeleissä sen määrää markkina. Välittäjän tehtävä on määritellä asunnon hintapiste realistisesti pohjautuen asunnon ominaisuuksiin, faktoihin, dataan, hiljaiseen tietoon ja markkinatilanteeseen. Kokeilumielessä korkean hinnan tavoittelu ei kannata. Ostajia ei kannata aliarvioida. Asunnon hintaan ei kannata liimata tinkimisvaraa – tällä voidaan menettää satoja asunnosta kiinnostuneita. Jos leffalippu maksaa 20€, siinä on parempi tulla mukana muutakin kuin istuin ja mukiteline. Myyjä: vaadi perustelut hinta-arviolle.

    2. Traileri (myynti-ilmoitus)

      Hyvä ensivaikutelma luodaan asuntoportaaleissa. Asunnon myynti-ilmoitus on kuin elokuvan traileri. Mielenkiinnon täytyy säilyä ensisilmäyksestä viimeiseen lauseeseen. Harkittu stailaus, laadukkaat ammattilaisen ottamat kuvat ja vetävä myyntiteksti kohteesta. Potentiaalisen ostajan on pystyttävä kuvittelemaan itsensä tai perheensä asumaan asunnossa. Kun nämä on kohdallaan, muuta ei tarvita: ostajaehdokas klikkaa “Ota yhteyttä” -painiketta.

    3. Ensi-ilta (asuntonäyttö)

      Asuntonäyttö on hetki, jolloin ennalta luodut odotukset lunastetaan tai mielellään ylitetään. Kun asiakas saapuu näytölle, on välittäjän osattava vuorosanansa, eli tunnettava myytävä asunto ja taloyhtiö, kiinteistö tai loma-asunto. Ei ole olemassa yhtä käsikirjoitusta joka sopii kaikkiin tilanteisiin; on osattava käyttää omaa ammattitaitoa ja pelisilmää mukautuen asiakkaan ja tilanteen vaatimiin tarpeisiin. Tärkeintä on, että yhteinen sävel löytyy.

Se, mitä tapahtuu ensi-illan jälkeen, on välittäjän käsissä. Neuvottelu- ja ihmissuhdetaidot ovat pääroolissa siinä, miten hyvä hinta asunnostasi lopulta saadaan. Laadukkaita elokuvia ei tuoteta ilmaiseksi: samalla tavalla kannattaa sijoittaa asunnon myyntiin ja välittäjän valintaan. Se takaa, että pääset nopeasti nauttimaan parhaasta osuudesta, eli siitä, mitä kaiken jälkeen jäi viivan alle.

Share