Brändin ja henkilöbrändin tärkeä taustakoneisto

Varmasti jokainen tavalla tai toisella liiketoiminnan kanssa tekemisissä oleva on kuullut puhuttavan henkilöbrändistä tai brändäyksestä ylipäätään, ja niiden tärkeydestä nykypäivän bisneksessä. Sitä ei voi kieltää, etteikö vahva brändi olisi tärkeä. Se on elintärkeä. Meillä jokaisella on henkilöbrändi, ei pelkästään bisneksessä, vaan myös työelämän ulkopuolella arjessa. Toiset rakentavat sen systemaattisesti, toiset ihan tietämättään ”vahingossa”.

Miksi pitää olla brändi? Brändi tai henkilöbrändi, on nimenomaan se tekijä, mikä tekee tuotteesta tai palvelusta ainutlaatuisen. Se on pitkään luotua arvoa, mikä saa ihmiset maksamaan samasta tuotteesta tai palvelusta enemmän kuin kilpailijoiden vastaavasta tuotteesta. Applen yli tonnin maksavia puhelimia ei osteta siksi, että niissä on ”huippu” prosessorit, tai ”aikaansa edellä” olevat kamerat. Applen yli tonnin maksavia puhelimia ostetaan, koska yritys on luonut arvoa asiakkailleen vuosikymmeniä. Edelläkävijä, innovaatio, design ja elämäntyyli ovat olleet hyvin keskeisiä Applen arvoja ja ihmiset, jotka jakaa samaiset arvot Applen kanssa, ovat valmiita maksamaan niistä. He eivät halua kilpailijoiden tuotetta, vaikka se olisi sisäisiltä ominaisuuksiltaan jopa parempi ja maksaisi vain kolmasosan Applen tuotteesta, koska heillä on palava halu olla osa Applen luomaa vahvaa arvokulttuuria. (Kukaan mies ei varmasti voi myöskään sanoa, että asioisivat Louis Vuittonin liikkeessä ihan huvin vuoksi ohikulkumatkalla. Kyllä sinne mennään vaimojen vahvasta halusta kantaa olallaan juuri tätä tietynlaista brändiä.)

Vaikka Applella on tänä päivänä enemmän rahaa kuin monilla valtioilla, ei Steve Jobs olisi ikinä pystynyt yksin tätä jättikoneistoa rakentamaan. Jokaisen menestyneen brändin tai henkilöbrändin takana on joukko alan ammattilaisia, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tiimissä yksilöt ottavat toisiltaan oppia, kehittyvät ja kasvavat yhdessä ja sitä myötä kehittävät ja kasvattavat yritystä yhdessä. Totuus on se, että täällä mekin samasta leivästä taistellaan päivittäin, mutta silti toisia autetaan ja painetaan yhteen hiileen, koska meillä kaikilla on yhteinen päämäärä: kasvattaa omaa JA koko yrityksen markkinaosuutta (ollaan muuten onnistuttu aika hemmetin hyvin), sekä viedä koko alaa eteenpäin meidän arvojen kautta: aitous, ammattitaito, visuaalisuus ja henkilökohtaisuus. Jokainen tiimin jäsen ja tiimin jäsenen rooli on yhtä tärkeä matkalla kohti tulevaisuutta, mutta kaikista olennaisinta on hyvä tiimidynamiikka.

Toimivan tiimin tärkeyttä liiketoiminnassa ei voi olla korostamatta tarpeeksi. Teknologiajätti Google tutki KAKSI vuotta, mitkä ovat ratkaisevia tekijöitä menestyvän tiimin taustalla. Ennakko-oletus tutkimustulokselle oli, että teknologiayhtiössä menestyvä tiimi syntyy parhaista insinööreistä, kaupallisista osaajista ja alansa huippua edustavasta tohtorista. Ja he olivat täysin väärässä. Tekijä yksinään ei tee tekoja, vaan teot ovat tekijöiden yhtälön yhteenlaskettu summa.

Olennaisimmat seikat menestyvälle tiimille ovat muun muassa; Luottamus: tiimin jäsenet saavat asiat tehtyä ajoissa ja tavoitteiden mukaisesti. Rakenne ja selkeys: tavoitteet ja roolit ovat kaikkien tiedossa. Tarkoitus: työllä on henkilökohtainen merkitys jokaiselle tiimin jäsenelle. Vaikuttavuus: jokainen jäsen uskoo työllään olevan tarkoitus ja hyvä päämäärä. Psykologinen turvallisuus: tiimin jäsenet uskaltavat kommentoida, kysyä ja kyseenalaistaa pelkäämättä nolatuksi tulemista tai muita seurauksia.

Jokainen välittäköön asuntoja tyylillään. Jokainen rakentakoot brändiä ja henkilöbrändiä systemaattisesti tai puoli vahingossa. Jokainen tehkööt bisnestä parhaaksi katsomallaan tavalla. Mutta älkäät unohtakaamme jokaisen menestyvän yksilön tai yrityksen taustalla olleita ihmisiä, TIIMIÄ. Ilman heitä, kukaan meistä ei olisi mitään.