Instagramin algoritmi on farssi

Instagram tunnettiin pitkään niin kutsuttuna creator content platformina. No, eipä enää – eikä kukaan tunnu tietävän mitä helvettiä tapahtuu.

IG on viime aikoina lisäilly ja poistanu eri toimintoja ja muuttellut algoritmia kuukaudesta toiseen. Nyt on tullut täysin uusi käyttöliittymä ja home feed (jostain syystä ei kaikille). Näitä muutoksia ei ole tehty randomilla. Ei tietenkään. En usko, että näitä muutoksia myöskään on tehty parannetaan platformia -kärjellä. IG yrittää pelastaa uppoavaa laivaa. Mikä voi olla turha yritys – eikä sitä edes pitäisi tehdä ja tässä syy:

Isoimmat nimet TikTokissa ovat nousseet alustan tähdiksi alle kahdessa vuodessa vain ja ainoastaan sen avulla. Instagramin tilanne näyttää todella erilaiselta. Isoimmat nimet, joilla on isoin orgaaninen engagement ja jotka keräävät eniten tykkäyksiä, ovat maailman luokan tähtiä alustan ulkopuolelta kuten Ronaldo tai Dwayne Johnson.

Instagram ei siis enää ole creator first platform (kuten TikTok ja Youtube), jossa pääfokus on käyttäjän kontentissa. Ja tässä se ongelmakohta ja väärä suunta. Instagram, Facebook ja Twitter ovat nykyään kaikki distribution focused alustoja, eli tavoitteena on vain mahdollisimman suuri käyttäjämäärä.

Miten pelastaa laiva, joka on jo puoliksi uponnut? Reels, Reels Reels. Nyt meillä on kuvat, karusellit, stoorit ja riilssit. IG ei oikein tunnu tietävän, mitä se haluaa olla – creator vai distribution focused? TokGram 2.0? Ilmiselvää on, että tätä tehdään kilpailun nimissä. Instagram aka Facebook aka Meta haluaa olla maailman ykkösalusta. Anycase, tällä hetkellä algoritmi puskee ja suosii pelkkää videokontenttia.

Jos muistelet aikaa kun Instagram tuli suosituksi, pääfocus oli kuvissa ja kaikessa mitä tulee sen mukana: oman elämän jakamista maailmalle. Ja itse asiassa tätä kautta sana influencer sai alkunsa: jakamalla alkuperäistä kontenttia, creator first. Nyt koko yrityksen alkuperäinen visio on mennyttä, kiitos Metan.

Trendeihin adaptoituminen on samaan aikaan elintärkeää ja kuolettavaa. Ainoastaan Z-sukupolven varaan ei kannata rakentaa: maailmasssa on edelleen iso osa 30-jotainvuotiaita, sitä vanhempia ja jopa nuorempia ihmisiä, jotka haluu jakaa lomakuvansa ihan vain valokuvana ja siten, että heidän seuraajansa ja muut ihmiset sen myös sovelluksessa löytävät ja näkevät. Ennen someaikaa lähetettiin postikortteja. Nykytilannetta IG:n kanssa voisi verrata siihen, että 20 lähetetystä kortista vain 1 menisi perille – ja sekin jonkun mainoslehden väliin hukkuneena.

Share