Näin tuotat markkinoinnilla
rahaa viivan alle: Osa 1

A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.”
Steve Jobs

 

Kun mikä tahansa yritys aikoo laittaa minkäänlaista eforttia markkinointiin ja mainontaan, ensimmäisen ajatuksen pitäisi olla: kenelle tätä tehdään ja miksi? Toisen ajatuksen pitäisi olla: miten kohderyhmäni ajattelee ja mitkä asiat heitä niin sanotusti liikuttavat eli suomeksi ylipäänsä kiinnostavat. Sen jälkeen tulisi vielä pohtia sisällöntuotannollista puolta sellaisella tarkkuudella, että mainos ei jää vain kuvapankkikuvaksi ja tyhjiksi sanoiksi.

Miksi tämä on tärkeää? Usein tunteet ohjaavat päätöksentekoamme. Viha, kateus, ihailu, samastuminen, sääli, suru jne. Jotta markkinointi onnistuu, tulisi jonkin tunteen liikahtaa katsojan sisällä – mikä tahansa tunne paitsi yhdentekevä.

Joku voisi nyt miettiä, että miten ihmeessä vaikkapa porakoneen mainos voisi pystyä moiseen? Et ehkä aktiivisesti ajattele asiaa, mutta olet saattanut ostaa työkalun esimerkiksi halvan hinnan, varman laadun tai vaihdettavan akun vuoksi. Kaikki nämä ovat lisäarvoa tuottavia seikkoja, jotka voidaan yhdistää myös lisäarvoa tuottavaan tunteeseen. Rahan säästö, laatu, ajan säästö, keräilysarjan täydennys.

Tunteen ja viestin perille meneminen vaatii monesti raakaa toistoa. Lapsuuden Disney-elokuvien lopussa oli joka kerta mainos Pariisin Disneylandista. Paikka näytettiin taianomaisena paratiisina, suorastaan haavemaailmana. Samoja videoita katsottiin kymmeniä ellei satoja kertoja. Vaikka moni 90-luvun lapsiperhe ei Disneylandissa koskaan käynyt. Moni muistaa tämän edelleen. Voi olla, että huvipuistoon on viety omat lapset 30 vuotta myöhemmin.

Yksi tärkeimmistä markkinoinnin tehtävistä on luoda asiakkaalle tunne luottamuksesta ja osaamisesta. Kaupunkilehden kannessa saattaa olla välitysfirman mainos, jossa on 14 samanlaisella taustalla otettua kuvaa yrityksen välittäjistä tai myytävistä kohteista, joissa loistaa vanhanajan mikromikko-viba. Miten tämä auttaa yhtään ketään valitsemaan välittäjän? Järkevämpää ois laittaa kaikki paukut sisällöntuottamiseen, joka tuottaa aktiivisesti lisäarvoa potentiaalisille asiakkaille.

Steve Jobsin kuuluisassa lauseessa ei ole kyse tarpeen luomisesta tyhjästä. Kyse on asiakkaan ongelman ymmärtämisestä ja siihen vastaamisesta. iPod loi aikanaan mahdollisuuden kantaa taskussa kokonaista cd-kokoelmaa. Myöhemmin Jobs ja Apple ovat onnistuneet muodostamaan brändin ja tuotevalikoiman, joka yksinkertaisuudessaan tuottaa käyttäjilleen valtavasti lisäarvoa, onnellisuutta sekä ennen kaikkea eksklusiiviseen yhteisöön ja kulttuuriin kuulumisen tunnetta.

Jatkuu seuraavassa.

Share