Näin tuotat markkinoinnilla
rahaa viivan alle: Osa 2

Markkinointi: kulu vai investointi?

Jos sinun pitäisi päättää tässä ja nyt, käyttäisitkö yrityksesi rahoja 100 000 € uusien tietokoneiden hankitaan vai markkinointiin? Entä uusien toimitilojen kohentamiseen vai markkinointiin? Työsuhdeautoon vai markkinointiin?

Brändiä ja mainetta ei voi ostaa rahalla. Siksi täytyy markkinoida. Ei ole työntekijöitä nauttimaan uusista toimitiloista, tietokoneista tai työsuhdeautoista, jos yritys ei tuota tulosta tai ole kiinnostava työpaikka.

Markkinointia ei nähdä aina samanarvoisena investointina kuin aineellisia investointeja. Pitkään oli niin, ettei markkinointia voitu oikein mitata muilla keinoin kuin jännittämällä, minkälaisen jonon paikallislehteen laitettu mainos sai oven taakse. Se on edelleen aivan käypä mittari, mutta rinnalle on tullut myös muita, tehokkaampia keinoja.

Klassiseen “myy minulle tämä kynä” -työhaastattelukysymykseen ei kannata vastata kuvailemalla kynän upeaa laatua, uniikkia väriä ja loistavaa kirjoitusjälkeä. Parempi etenemistapa on tiedustella, millaista kynää kysyjä oli etsimässä ja millaisia tuotteita hän on aiemmin katsellut. Pointtina on ymmärtää ostajan lähtötilanne ja käyttäytyminen. Kukaan ei halua väkisin ostaa kynää, jos hän ei sellaista tarvitse. Edellisessä blogitekstissäni avasin, mite Steve Jobsin kuuluisassa lauseessa “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them” ei ole kyse tarpeen luomisesta tyhjästä. Kyse on asiakkaan ongelman ymmärtämisestä ja siihen vastaamisesta.

Digitaalinen markkinointi avaa mahdollisuuksia ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä liki atomintarkasti. Reaaliaikainen data kertoo, mitkä markkinointitoimet (kampanjat, sosiaalisen median postaukset, verkkosivupäivitykset) keräävät huomiota, miltä ihmisryhmältä ja mihin kellonaikaan. Mitä tällä tiedolla sitten voi tehdä? Analytiikka antaa arvokasta ymmärrystä siitä, kenet markkinointi tällä hetkellä tavoittaa. Yhtä arvokas tieto on se, ketä se ei tavoita. Voimme kohdentaa mainontaa sen perusteella, millä verkkosivuilla kävijä on äskettäin vieraillut. Olet ehkä törmännyt ilmiöön, jossa käyt edellisenä iltana etsimässä tietoa uusista kesärenkaista jollain verkkosivulla, ja seuraavana päivänä Helsingin Sanomien verkkosivuilla näet ainoastaan rengasmainoksia. Tätä kutsutaan display-mainonnaksi. Voit saada tuhannen euron investoinnilla mainoksellesi miljoona näyttökertaa asiakkaille, jotka ovat jo kiinnostuneita ja ostoaikeissa.

Kun seuraavalla budjetointikierroksella mietit, mihin rahaa kannattaa investoida, ei markkinointia kannata jättää hännille. Laita nelinumeroisen summan perään vielä nolla lisää. Ensi vuonna samaan aikaan voit selailla uutta työsuhdeautoa.

 

Share